Nu genåbner regeringen coronahotline til ikke-vestlige borgere

01.12.2020
Af: Tanja Weiss

CORONAHJÆLP: Efter fem måneder uden en flersproget hotline og ovenpå et kraftigt smitteryk blandt borgere med ikke-vestlig herkomst vurderer regeringen, at der alligevel er behov for en sådan hotline. Men det burde være sket langt før, lyder kritikken. Det skriver Altinget.


Trods et stigende antal opkald fra borgere med ikke-vestlig herkomst lukkede Danmarks eneste flersprogede hotline i foråret.

Næsten 600 telefoniske opkald blev det ellers til i perioden fra 6. april til 8. juni, hvor telefonerne var åbne to timer om dagen. Og antallet af besvarelser på henvendelser fra borgere var højest i hotlinens sidste uge. 

Dansk Flygtningehjælp, der stod for tilbuddet, løb dog tør for penge.

Sundhedsmyndighederne vurderede dengang på grund af det relativt lave smittetal, at der ikke var behov for at skyde offentlige penge i projektet.

Og da smitten blandt indvandrere steg kraftigt i slutningen af juli, udtalte Mette Frederiksen på et pressemøde i august:

”Informationerne har været derude i månedsvis. Ingen i Danmark kan være i tvivl om, hvordan man skal opføre sig.”

Dermed lukkede Danmarks eneste landsdækkende coronahotline for ikke-dansktalende borgere, der søgte oplysninger om coronavirus. 

Hårdt ramt gruppe

Efter sommeren tog smitten igen fart. Især i områder med en høj andel af netop borgere med ikke-vestlig herkomst steg smitten eksplosivt.  

Selvom borgere med ikke-vestlig herkomst udgør knap ni procent af befolkningen, er mere end hver fjerde af alle smittede i Danmark ifølge Sundhedsministeriet netop fra denne gruppe.

Gruppens overrepræsentation i coronastatistikken får regeringen til at genåbne en flersproget coronahotline, som igen skal drives af Dansk Flygtningehjælp.

 

Fra 3. december kan borgere, der ikke taler dansk, nu også ringe ind og få vejledning om coronavirus på www.coronadenmark.dk eller på telefon: +4541453056

Man kan stille spørgsmål på en chatfunktion på 12 sprog. Chatfunktionen vil besvare spørgsmål inden for hotlinens åbningstid og ellers indenfor 24 timer. Telefonrådgivningen er åben alle dage kl. 17-19. 

 

Læs hele artiklen på Altinget.


Webdesign: Webbureauet 1101K