Du kan gøre meget selv for at få det bedre psykisk

20.01.2021
Af: Tanja Weiss

Det viser forskning i metoden `ABC for mental sundhed´. I en corona-tid med isolation er det dog vanskeligt at gøre så meget sammen med andre, men en daglig gåtur på bare 15 minutter, hvor du lægger mærke til, hvad du ser og sanser, kan dæmpe symptomer på stress.


 'Act-Belong-Commit', som på dansk kaldes 'ABC for mental sundhed' hjælper mennesker til at få det bedre psykisk. Det kan oversættes til:

 

Act: Gør noget aktivt - Forskning viser, at mennesker, som er fysisk, socialt, mentalt og spirituelt aktive har bedre mental sundhed end mennesker, der ikke er aktive. En aktiv krop, hjerne og sind - især i selskab med andre - er naturligt berigende samt et sundt alternativ til bekymring, ængstelse, overtænkning eller alkohol- og stofmisbrug.

 

Belong: Gør noget sammen - Brug tid sammen med familie og venner, vær en del af en gruppe, og deltag i sociale aktiviteter – vær en del af et fællesskab. Forskning har vist, at vores indbyrdes forhold er grundlæggende for vores mentale sundhed i forhold til identitet. Det er en støtte og en coping-ressource, der kan hjælpe med at håndtere smerte, stress og vanskelige hændelser i livet.

 

Commit: Gør noget meningsfuldt - At foretage sig noget meningsfuldt er vitalt for vores velbefindende, og forskning har vist, at det at have et formål, der giver mening, forlænger vores liv og er med til at opretholde en sund hjerne. At give sig hen til en hobby, en udfording, et godt formål eller det at hjælpe andre kan styrke selvværdet og beskytte mod følelsen af håbløshed eller af ikke at være noget værd. Og det at deltage socialt og bidrage til samfundet kan opretholde hjernens funktioner og reducere følelser, der er negative for vores velbefindende, f.eks. egoisme.

Tilsammen udgør de tre punkter en enkel 'gør-det-selv'-tilgang, der fremmer mental sundhed. Det skriver Videnskab.dk

Gåtur med sanserne åbne dæmper stress

Hvis du ikke har familie eller ikke kan være sammen med andre pga. corona-isolation, så kan bare 15 minutters gåtur hver dag, hvor du lægger mærke til, hvad du ser og sanser, også hjælpe mod stress.

Det viser undersøgelser. Læs mere på videnskab.dk


Webdesign: Webbureauet 1101K